تحقیق در مورد نابینایی و کم بینایی

  • تحقیق در مورد نابینایی و کم بینایی

    دسته بندي : عمومی » گوناگون

    فهرست مطالب
    چکیده
    مقدمه
    کم‌بینایی:
    تعریف نابینایی:
    متداول ترین تعریف نابینایی
    علل نابینایی
    کاتاراکت
    تراخم
    جذام
    اونرکیازیس
    گزروفتالمی
    سایر علل نابینایی
    توانبخشی نابینایان
    بریل Braille
    وسایل الکترونیکی برای نابینایان
    شیوع نابینایی در جهان
    برنامه سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از نابینایی
    آثار روانی مبتلایان به اختلالات بینایی
    عواملی که در چگونگی توانایی و سازگاری نابینایان موثر است:
    1- سن وقوع نابینایی:
    وقوع نابینایی در دوران بلوغ
    2- چگونگی وقوع نابینایی:
    3 -عوامل و چگونگی عارضه بینایی :
    حضور دانش آموزان نیمه بینا در کلاس های عادی و توجه معلمان به آن ها
    نکاتی درمورد برخورد با افراد نابینا
    نکاتی چند در آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان نابینا و نیمه بینا
    1- توجه کامل به تفاوت های فردی در کلاس و آموزش انفرادی :
    2- تدارک اشیا» و وسایل ملموس در برنامه های آموزشی:
    3- توجه به کلیت و جامعیت برنامه های آموزشی :
    4- ایجاد محرک ها و انگیزه های فوق العاده :
    آموزش کودکان مبتلا به اختلالات بینایی
    4- نوع آموزش برای نابینایان در نظر گرفته شده است:
    1- بریل :
    2- استفاده از بینایی موجود:
    3- آموزش گوش دادن :
    4- آموزش فعالیت و زندگی مستقل:
    روس انتونی پنج مداخله آموزشی را برای دانش آموزان نیمه بینا و نابینا که منجر به یادگیری مهارت های شناختی و فراشناختی و افزایش عملکرد تحصیلی آن ها می شود شناسایی کرد. این مداخله ها شامل موارد زیر است.:
    1- تلاش برای افزایش خود پنداره مثبت و انگیزه در این گروه:
    2- آموزش راهبردهای یادگیری :
    3- استفاده از نظریه طرح واره ها برای یادگیری مطالب:
    4- ترکیب تکنیک های رفتاری با روش های خود آموزشی:
    5 فراهم کردن فرصت هایی برای اکتساب و نهادینه کردن و تعمیم مهارت یادگیری
    برنامه آموزش خود نظم بخشی که شامل 6 بخش است و از کارهای دمبورایتون و مدل زیمرمن گرفته شده است :
    1- آموزش انگیزه :
    2- آموزش روش های یادگیری:
    3- آموزش خود بازبینی:
    4-آموزش مدیریت زمان:
    5- آموزش مدیریت مکان:
    6- آموزش کمک طلبی :
    4-آموزش مهارتهای اجتماعی به نابینایان :
    تکنیک های آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان نابینا
    منابع

    چکیده
    کودک نابینا قادر است یاد بگیرد که چگونه بنویسد و چگونه بخواند و چگونه کار کند و چگونه دارای یک زندگی خودکفا و مستقل گردد و اساسی ترین برنامه آموزش کودک نابینا تحرک و جهت یابی است کودک نابینا و نیمه بینا به دلیل مشخصه ای خاص بینایی با سهولت قابل شناسایی و تشخیص است نگاههای مختلفی از سوی همسالان و والدین و مربیان متوجه کودک نابینا است گاهی همراه با تأسف و دلسوزی و گاهی با دنیایی اندیشه و تفکر بعضی کودک نابینا را اصلاً کودک نمی بینند بلکه همه وجود او را در حلقه چشم تصور نموده و آن را نیز خاموش و مسدود می بینند در واقع خیلی وقت ما وقتی برخوردی با یک انسان نابینا پیدا می کنید در تعریف و توضیح برخورد خود به خانواده و فرد دیگری به طور ناخودآگاه همه ی ابعاد وجودی آن برادر یا خواهر نابینا را فراموش نمود و خیلی ساده می گوییک یک کور بود و آری خیلی زود خویشتن خویش را فراموش می نماییم و خیال می کنیم وقتی به دنیا آمدیم در مقابل آیینه ای نشستیم و بر صورت خود یک جفت چشم آنچنانی ترسیم نمودیم بی خبر از آنکه کودک نابینا نز مانند ما اراده ای در داشتن و یا نداشتن حس بینایی نداشته است کودک نابینا علی رغم داشتن نقص بینایی قادر است یاد بگیرد که چگونه بنویسد و چگونه بخواند و چگونه کار کند و دارای یک زندگی خودکفا و مستقل گردد او می خواهد و می تواند بدون ترحم و کمک دیگران زندگی عادی داشته باشد.
    کلید واژه: نابینایی ، کودکان، معلولیت بینایی
    مقدمه
    از دست دادن بینایی یکی از جدیترین بدبیاری هایی است که در زندگی یک فرد روی میدهد. امروزه در دنیا ۱۸۰ میلیون نفر معلول بینایی وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۵ میلیون نفر نابینا هستند. (بنابه تعریف، پیاده‌روی برایشان بدون کمک میسر نیست). و نیازمند حمایت اجتماعی میباشند.
    از دست دادن بینایی سبب رنج فراوان برای فرد مبتلا و خانواده او میشود و علاوه بر از دست دادن اعتماد به نفس و توانایی‌کاری پیامدهای جدی اجتماعی و اقتصادی نیز برای کشورها بخصوص کشورهای در حال توسعه بدنبال دارد.
    جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی نابینایی و معلولیت بینایی: اطلاعات دقیقی از هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی نابینایی و معلولیت بینایی در دسترس نیست. بعلاوه این هزینه‌ها از کشوری به کشور دیگر بعلل میزان شیوع و علل مربوطه بسیار متفاوت است اما در هر کشوری این هزینه‌ها اثر قابل توجهی بر اقتصاد ملی دارد.
    در سال ۱۹۹۰ هزینه‌های مربوط به نابینایی در بودجه آمریکا حدود ۱/۴ میلیارد دلار برآورد شد و نیز تخمین زده شد که در صورت پیشگیری از نابینایی قابل اجتناب، یک میلیارد دلار در بودجه صرفه‌جویی خواهد شد.
    جنبه‌های اقتصادی نابینایی و معلولیت بینایی فقط یک طرف قضیه است. فرد نابینا و خانواده او با محدودیت‌های مهم اجتماعی روبرو می‌شوند. معلولیت بینایی بطور مستقیم و غیرمستقیم فعالیتهای مختلف زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار میدهد. کودکان نابینا با چالشهای مربوط به رشد رودررو هستند و برای بزرگسالان معلول بینایی فرصتهای شغلی محدود میباشد و معلولیت بینایی در بسیاری از اجتماعات موجب کاهش اعتماد به نفس میشود.
    این پیامدهای فیزیکی و بخصوص فیزیولوژیکی نابینایی و معلولیت بینایی با معیار پول قابل سنجش نیست. این پیامدها از کیفیت زندگی فرد مبتلا و خانواده او میکاهند. افراد نابینا در مقایسه با افراد سالم از تحصیلات کمتری برخوردارند، فقیرترند و حتی در بعضی از ملیت‌ها (مثل آفریقا) گزارش شده است که افراد نابینا عمر کوتاهتری دارند.
    ۹۰% نابینایان جهان در کشورهای در حال توسعه (در حقیقت حدود ۶۰% در پایین صحرای آفریقا چین و هند) زندگی می‌کنند. تقریباً ۵۰% نابینایان جهان از کاتاراکت رنج می‌برند و قسمت اعظم ۵۰% بعدی ناشی از گلوکوم، تراخم، انرکا(کوری رودخانه) و انواع مختلف نابینایی دوران کودکی میباشند. علی‌رغم نیم قرن تلاش برنامه‌ریزی شده برای کنترل تراخم میزان نابینایان جهان بعلت ازدیاد جمعیت و پیرشدن آن افزایش یافته است. اگر تدابیر لازم برای کنترل این میزان بکار گرفته نشود، تعداد نابینایان جهان تا سال ۲۰۲۰ دو برابر خواهد شد و کشورهای در حال توسعه بیشترین فشار را از این بابت، متحمل خواهند شد.
    طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی WHO نزدیک ۸۰% موارد نابینایی با بکارگیری دانش و تکنولوژی موجود، قابل اجتناب (پیشگیری و درمان) میباشند. برنامه پیشگیری از نابینایی PBL (Programme for prevention of Blindness) توسط سازمان بهداشت جهانی براساس متدولوژی ارزیابی از دست دادن بینایی و علل آن تنظیم شده است.
    در این برنامه از تعاریف بازنگری دهم طبقه‌بندی جهانی بیماریها و مشکلات وابسته سلامتی
    ICD-10(International Statistiacal classification of diseases) استفاده شده است.
    نابینایی: طبق تعریف فردی که حدت بینایی وی کمتر از (۳/۶۰;۰٫۰۵)۲۰/۴۰۰ باشد یا میدان بینایی در چشم با دید بهتر با بهترین اصلاح ممکنه با حدت بینایی فوق همخوانی داشته باشد، نابینا میباشد.(۳,۴,۵ in ICD-10) چنین فردی بدون کمک پیاده‌روی برایش میسر نیست.

    دسته بندی: عمومی » گوناگون

    تعداد مشاهده:
    0
    مشاهده

    فرمت فایل دانلودی:.docx

    فرمت فایل اصلی: Word — docx

    تعداد صفحات: 50

    حجم فایل:59
    کیلوبایت

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 


دانلود رایگان مقاله12 بینایی ,نابینایی ,نابینا ,آموزش ,زندگی ,نابینایان ,معلولیت بینایی ,کودک نابینا ,دانش آموزان ,نابینایان جهان ,مورد نابینایی ,سازمان بهداشت جهان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

غلغله... قیمت روز سکه 3dstl model 3d cnc v monabat جی تی ای ایران بروزترین وبسایت دانلود مودهای بازی جی تی ای وی فروش انواع فلزیاب طلایاب وگنج یاب 09196838262 حوزه مقاومت بسیج شهید چمران بررسی قطعات گوشی املاک خانی